[Annotatie]: New York jaren 70, wederom volgens wij Rays struggle (Harlem Shuffle) om overleven zonder van het rechte pad af te dwalen. Lukt hem dat ?[Flaptekst]: Het zijn de jaren zeventig en de misdaad viert hoogtij in New York. Ray Carney, familieman, huisbaas en (ogenschijnlijk) keurige eigenaar van een goedlopende meubelzaak in Harlem, heeft zijn dubbelleven als heler afgezworen. Hij is vastberaden om op het rechte pad te blijven. Totdat zijn dochter hem smeekt om kaarten voor The JacksonĀ 5. Het kan vast geen kwaad om Munson, zijn oude contactpersoon bij de politie en een beruchte fixer, een gunst te vragen. Munson eist een wederdienst en plotseling wordt het voor Carney ingewikkeld, zelfs levensbedreigend om zich te onttrekken aan het spel... Ondertussen probeert Carneys oude vriend en wapenbroeder Pepper mee te komen met de veranderende mores van de Harlemse onderwereld. En om af en toe een klusje te klaren. Uiteindelijk zullen Carney en Pepper het samen moeten opnemen tegen de ongure, gewelddadige en corrupte machthebbers van hun aftakelende metro-pool. Maar het juiste doen heeft altijd zijn prijs.[ReviewQuote]: 'In fonkelend proza beschrijft Whitehead de verloedering van een stad en het verrotte systeem dat eraan ten grondslag ligt.' 'Whiteheads geweldige stijl onderscheidt hem van reguliere misdaadauteurs.Misdaadmanifest is intelligent topvermaak.' - De 50 beste boeken van 2023 Whiteheads geweldige stijl onderscheidt hem van reguliere misdaadauteurs. Hij beschrijft de rassenongelijkheid en het raciale geweld met onweerstaanbare galgenhumor. ()Misdaadmanifest is intelligent topvermaak. - [waardering: vier ballen] 'Colson Whitehead schreef met het vervolg opHarlem Shuffle opnieuw een meesterlijk portret van New York in de jaren 70.Misdaadmanifest schetst een schrijnend beeld van bestuurlijk wanbeleid en institutioneel racisme.' 'Een even kleurrijk als kritisch tijdsbeeld, door Whitehead knap verpakt als spannend misdaadverhaal.' 'Misdaadmanifest is tegelijk rauw en humoristisch en bewijst opnieuw dat Whitehead een absolute literaire grootheid is die elk genre perfect naar zijn hand kan zetten.' 'Whitehead weet in een wervelende stijl gelaagde literatuur te maken van het criminele Harlem van de jaren zeventig.' 'Misdaadmanifest lees je in een ruk uit, maar in tegenstelling tot de meeste crimis laat het boek je niet meteen los. Whitehead spreekt je morele kompas aan. Hij dwingt je na te denken over je plaats in de wereld van goed en kwaad.' Met Misdaadmanifest, het vervolg opHarlem Shuffle, biedt Colson Whitehead opnieuw intelligent topvermaak. Met de stand-upcomedyachtige toon van iemand die galgenhumor vindt in de somberste zaken. '[E]en verrukkelijke combinatie van hardboiled actie en psychologische diepgang.' Colson Whitehead [heeft] het hem opnieuw geflikt. Net als zijn voorganger isMisdaadmanifest een meesterlijk stadsportret en een overtuigende misdaadroman ineen. Laat deel drie maar komen.' [waardering: vier sterren] Whitehead vertelt in krachtige zinnen, vol onderkoelde humor. Zijn creaties zijn antihelden, misdadigers die op zwakke momenten menselijke kanten hebben. Toch wordt criminaliteit niet mooier voorgesteld dan het is.