[Annotatie]: Dit boek laat zien hoe belangrijk een grote woordenschat is en hoe binnen basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo de woordenschat van leerlingen optimaal ontwikkeld kan worden.[Flaptekst]: Dit boek laat zien hoe belangrijk een grote woordenschat is en hoe binnen basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo de woordenschat van leerlingen optimaal ontwikkeld kan worden. In dit boek staat een aanpak van effectieve woordenschatontwikkeling beschreven die gebaseerd is op drie pijlers. Daarbij is woordbewustzijn en -eigenaarschap bij de leerling het uiteindelijke doel, want dat maakt een leven lang woorden leren mogelijk. Woordenschat is een onmisbare basis voor communiceren en leren. Leerlingen die beschikken over een omvangrijke en rijke woordenschat communiceren beter en verwerven gemakkelijker kennis dan leerlingen met een beperkte woordenschat. Daarmee hebben leerlingen met een grote woordenschat de beste kansen in onze talige maatschappij.[Promotie]: Dit boek presenteert drie pijlers van woordenschatonderwijs: - woorden leren en gebruiken, - woordleerstrategieƫn leren, - woordbewustzijn en eigenaarschap ontwikkelen. Met name de laatste pijler woordbewustzijn - draagt eraan bij dat leerlingen levenslang woorden blijven leren. Aan de hand van dit boek kunnen interne begeleiders en taalcoƶrdinatoren leraren handvatten geven en begeleiden om de woordenschat van hun leerlingen te vergroten en te verrijken. Ook wordt aandacht besteed aan woorden leren in het vreemdetalenonderwijs en aan de implementatie en borging van woordenschatonderwijs in het curriculum.