[Annotatie]: Een verhaal van verlangen en opportunisme, overmoed en dood[Flaptekst]: De veerboot van Tanger naar Algeciras, een felle wind jaagt door de Straat van Gibraltar. In het ruim van het schip, verscholen in de kofferbak van een auto, sterft een jongeman. Met de dode verstekeling in hun auto rijden twee jonge Marokkaans-Nederlandse vrouwen even later Spanje binnen. Groot en leeg strekt het land zich voor ze uit. Aan weerszijden van het asfalt de woestijn. Wat begon als lichtzinnig avontuur, is hun noodlot geworden. In 2004 bezocht Tommy Wieringa een rechtszaak waar hij het feitenrelaas optekenende dat de basis vormt voorDe dood van Murat Idrissi. Langs de Spaanse snelwegen naar het noorden worden jaarlijks honderden anonieme doden gevonden die de overtocht niet overleefden.De dood van Murat Idrissi beschrijft het lot van een van hen, maar ook dat van twee migrantendochters, die zich zowel in het land van hun ouders als in Nederland vreemdeling wanen. NaDit zijn de namen vertelt Wieringa opnieuw een migratiegeschiedenis; een verhaal van verlangen en opportunisme, overmoed en dood. [ReviewQuote]: Een verzameling brokstukken en missersEen beheerst vertelde roman die je behoorlijk van je melk brengt. Waarmee Wieringa en passant opnieuw bewijst hoe krachtig het tonicum van de literatuur kan zijn en een begaafde schrijver uit één casestudy universele thema's weet te puren.Het onmiskenbare vakmanschap van de Nederlandse auteur spat ook inDe dood van Murat Idrissi van elke bladzijde. Wieringa blijft een verhalenverteller pur sang, zo eentje die het kluwen van de moderne wereld - hoe complex en ondoordringbaar ook - moeiteloos ontrafelt. (...) Het meeste plezier beleefden wij aan De dood van Murat Idrissi als opwindende roadnovel: de'horizontale vertigo' die de lezer samen met de Marokkaanse Thelma en Louise in het weidse Spaanse landschap voelt, is een feest voor de zintuigen.Het spannende zit hem niet in het feit dat er iemand onder dramatische omstandigheden overlijdt, maar in wat er daarna gebeurt. (...) Net als zijn vorige grote romanDit zijn de namen handelt ookDe dood van Murat Idrissiover de vluchtelingenproblematiek. Toch verschillen de twee boeken sterk van elkaar. WaarDit zijn de namen hermetisch en abstract was, isDe dood van Murat Idrissiveel aardser en ook toegankelijker.'Wieringa maakt indruk met actueel drama over migratie (...) Geserreerd, en daardoor des te overtuigender, vertelt Tommy Wieringa het drama van migratie en ontheemdheid. (...) Wieringa schroeft de spanning thrillergewijs op, in lichte, soepel verende zinnen die geen deel lijken te hebben aan de gruwelijkheden die ze beschrijven. (...) een groot, haast niet te hanteren actueel drama in beheerste vormen invoelbaar gemaakt.''Een adembenemenderoad novel(...) Per ongeluk schreef Tommy Wieringa opnieuw een adembenemende roman over migratie en vreemdelingschap. (...) Na het succes van Dit zijn de namen (2012) schreef Wieringa opnieuw een fascinerende roman over een migratiegeschiedenis.'Recensie[Promotie]: Een verhaal van verlangen en opportunisme, overmoed en dood